Det här med jul.


(Bild från Tussan.)

Jag har suttit och tänkt på det här med jul. Vilken skillnad det är nu från när jag var liten. Nu för tiden ska ungar ha ipods,datorer och sprillans nya mobiltelefoner när de är 10 år gamla.
När jag och mina systrar var små satt vi med leksakskatalogerna och kryssade för alla de 200 sakerna vi ville ha julklapp. Många julklappar blev det också. Ta mig på orden när jag säger att granen inte syntes bakom julklapparna. Inte för att vi fick en massa dyra julklappar men nogfasen fick vi tonvis av dem. Vi pysslade kristyrbokmärken, bakade pepparkakor, gjorde pepparkakshus och bakade julgodis tills vi storknade. Nuförtiden är det färdigköpt, med undantag med ett par få pysselmammor som håller hårt i traditionerna. För mig är julen helig, inte på något religöst sätt utan på det sättet att det är en tid då hela familjen samlas hemma och bara myser järnet. Skilda föräldrar med nya partners kan umgås, syskon låter bli bråk helt och hållet och alla sitter ner runt bordet för att få fram vem som vet minst i TP.
Något jag absolut älskar med julen är att de flesta blir sådär extra generösa och skänker pengar till de behövande. visst önskar jag att folk kunde vara så givande året runt, men hey, är det inte bättre att vara glad för det lilla extra? Det kommer så många enkla sätt att ge något till de som inte har. Bland annat UNICEF's facebooktjänst då man skickar ett sms som kostar 20 ynka kronor och sen kan man ge bort 10 julklappar till sina vänner, och det är bland annat vaccin mot polio,vattenreningstabletter,malariamedicin och saltlösning som behövs för att hålla alla barnen vid liv.

Så jag Älskar julen. Lite mer än vad jag älskar alla andra högtider vi har Sverige.

så nu vill jag önska er alla en riiiktigt God Jul, och glöm inte att vara lite extra snäll mot någon som behöver det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0